15 aug 2011

RECENSIE: de franse tuinman


Een paar weken geleden kocht ik een stapeltje nieuwe boeken. Waaronder de Franse tuinman van Santa Montefiore. Ik beloofde er een recensie over te schrijven en dat doe ik dan ook. Ik kwam voor het eerst met de schrijfster, Santa Montefiore, in aanraking toen ik bij de vriendin van m'n opa haar boek: de affaire zag liggen en de achterkant las. Ik las het eerste hoofdstuk en was verkocht maar telkens als ik het boek zag liggen las ik de achterkant maar kocht ik het nooit. Tot die paar weken geleden ik dit op de achterkant van het boek, de Franse tuinman, las:

Miranda Claybourne heeft grootse plannen met de enorme tuin van het landhuis waar ze met  haar man en twee kinderen is gaan wonen. Ze begint vol enthousiasme, maar moet al snel  toegeven dat ze geen groene vingers heeft. Dan ontmoet ze een Fransman die aanbiedt om de  tuin in oude glorie te herstellen. In ruil zou hij in de leegstaande cottage op het uitgestrekte  terrein willen wonen. Als ze die weer bewoonbaar gaat maken, vindt Miranda het dagboek van Ava Lightly, de vorige bewoner. Ook raakt ze gefascineerd door de raadselachtige  tuinman Jean-Paul wat is zijn geheim?

Haar beschrijving zijn wonderbaarlijk mooi. Hoe zij schrijft over de liefde, ik kreeg er gewoon vlinders van in m'n buik. De verhalen over de tuinen waardoor je de bloemen kan ruiken. Je zou kunnen denken dat dat saai is, niet dus! Je word mee genomen in de wereld die zij beschrijft en je kunt wegdromen en verliefd worden net als ieder personage in het boek wel verliefd word. Een minpuntje die ik aan het boek kon bespeuren was dat ze vaak schrijft over de veerkrachtige tred waar iemand mee kan lopen.

Je wilt het geheim van Jean-Paul gewoon weten. Waarom hij zich aanbood om als tuinman in de tuinen te werken? En waarom de vorige bewoonster Ava uit het prachtige landhuis is vertrokken? Ik ga het je in elk geval niet vertellen want dat zou dit mooie verhaal teniet doen. Het is een echte leestip voor dromers, verliefde mensen en voor iedereen met groene vingers. Het is een ontzettend mooi en meeslepend verhaal!



Roman
ISBN: 9022549895
Uitgever: Boekerij
Verschenen: 2008

Geen opmerkingen:

Een reactie posten