22 mrt 2013

REVIEW: Matched - Ally Condie

Ik wil even kwijt: geniet van het zonnetje vandaag! Ik hoop dat de lente nu echt begonnen is!


Cassia groeit op in een toekomstige maatschappij waarin alles voor haar geregeld wordt. Het lijkt zo mooi als Cassia door de Autoriteiten wordt uitgehuwelijkt aan haar beste vriend. Maar dan gaat er iets mis, grondig mis. Al snel krijgt Cassia in de gaten dat er een aantal vreemde en verontrustende rafelranden zitten aan De Unie. En dat de Autoriteiten niet gediend zijn van kritische onderdanen.

Mijn mening:
Ik had veel verschillende revieuws gezien en gelezen maar wilde toch voor mezelf uitzoeken wat ik van het verhaal zou vinden. Een tijdje terug vond ik dit boek in de bibliotheek en besloot het mee te nemen. Ondanks dat het een tijd duurde voordat ik het uit was vond ik het een leuk verhaal.

De "worldbuilding" in dit verhaal is niet bepaald bijzonder maar De Unie die werd beschreven vond ik wel interessant. Alles in de wereld van Cassia wordt bepaald door de regering. Wie je trouwt, waar en wanneer je werkt en wat je mag dan in je vrije tijd. Je kan je opgeven om te worden gematched: je wordt dan gekoppeld aan iemand die het beste bij jou past. Verliefd worden op iemand die niet als jou match uit de bus is gekomen is not done en wordt dan ook direct afgestraft.

De liefde in dit verhaal is leuk aangezien het anders is dan dat je gewend bent. Ik werd helemaal blij als Cassia samen met haar "grote liefde" is. Ik kreeg er zelfs kriebels van. Het echte enige minpuntje aan dit verhaal was dat er in het midden van het verhaal het een beetje in dut. Wel ben ik benieuwd naar deel 2: crossed!

Dit boek krijgt van mij: 4/5 sterren.

Genre: YA distopia
ISBN: 9047703197

1 opmerking:

  1. Ik vond dit een heel leuk boek, het vervolg ook! Ben heel benieuwd naar het derde deel, die komt dit jaar uit volgens mij :D

    BeantwoordenVerwijderen