13 sep 2013

Travel | de Trevi fontein in Rome


Ik was er in het voorjaar van 2008, toen ik een Middelandse Zee-cruise maakte! 
Toen ik, jaren terug, mijn eerste cruise maakte legde het schip aan bij Rome in de buurt. We hadden één van de vele excursies geboekt en zouden een stadswandeling maken langs alle bezienswaardigheden. Het Vaticaan, het Colosseum en de Trevi fontein. Ik was nog nooit eerder in Italië geweest (laat staan in Rome), maar ik wist wel dat een muntje in de fontein gooien 'je ooit terug brengt naar de stad'!

De Trevi fontein is de grootste barakfontein in Rome. Het is misschien wel de meest beroemde fontein ter wereld. De Trevi Fontein staat aan het eindpunt van het vroegere Aqua Virgo, een viaduct wat al in vroegere tijden water bracht naar Rome. Volgens de legende ontdekte in het jaar 19 voor Christus een maagd een bron met puur water. Het was een Romeins gebruik om aan het einde van een aquaduct een fontein te plaatsen. De huidige fontana Trevi is uiteindelijk gebouwd in de periode van 1732 tot en met 1772 naar een ontwerp van Nicola Salvi. Het grote standbeeld in de Trevi fontein stelt de Griekse god Okeanos voor. Zijn baard staat voor wijsheid en kracht.

Ben je in toevallig in Rome en neem je een kijkje bij deze prachtige fontein? Eet dan een ijsje bij de ijswinkel aan de rechterkant en gooi een muntje in het water. Ga dan met je rug naar de fontein staan, neem het muntje(s) in je rechter hand en gooi deze over je linker schouder. Met 1 muntje keer je ooit terug naar Rome en mag je een wens doen, bij 2 muntjes vind je een nieuwe liefde en met 3 muntjes ga je trouwen of scheiden. Het geld wordt dagelijks uit het water gehaald en wordt geschonken aan diegenen die het minder breed hebben.. het is dus ook nog voor een goed doel!

Ben jij al eens in Rome geweest of staat het nog op je 'to travel'- lijstje?

1 opmerking: