31 dec 2013

Books | top 13 van 2013


Ondanks dat ik het verschrikkelijk moeilijk vind om te zeggen welke boeken er dit jaar voor mij bovenuit staken, heb ik toch een top 13 gemaakt. Nee, ik geen volgorde geven want het zijn allemaal ontzettend goede boeken. Welke boeken zijn jouw favoriet van het afgelopen jaar?
Finale - Sara Shepard: dit boek was het laatste in de Pretty Little Liars-serie (ook bekend van tv) en omdat ik trouw alle boeken heb gelezen was ik erg nieuwsgierig naar dit deel. Het was goed geschreven, ontzettend spannend en hartstikke onvoorspelbaar. Ik vond de serie leuk en ben stiekem een beetje sip over het feit dat het nu echt is afgelopen..

Ik krijg je wel - Sophie Kinsella: wie had ooit gedacht ik een chicklit tussen mijn top 13 had. Nadat ik shop-a-holic eerder zit jaar heb weggelegd omdat ik het niet te doen vond, kocht ik toch dit boek voor mijn vakantie naar Duitsland afgelopen zomer. Ik was zo blij verrast, dat hij nu echt niet aan dit lijstje mag ontbreken! Een heel leuk, vrolijk boek.

Een weeffout in onze sterren - John Green: ik heb dit boek in de Engelse editie (vanwege de mooie kaft), maar las hem in het Nederlands. Zoals verwacht een ontzettend goed boek. Veel emoties, blij en verdrietig. Ik ben blij dat ik dit boek heb gelezen, je mag 'm zeker weten niet missen.

Wonderkind - Marie Lu: deel twee in de Legend-trilogie, maar o zo goed. Meestal vallen de middelste boeken in een trilogie (samen met de laatste delen) in een zwart en treurig gat, maar deze was fantastisch. Als het goed is komt het laatste deel dit jaar uit en ik kan niet wachten! 

De test - Joelle Charbonneau: dit was misschien wel één van de aller beste boeken van dit jaar. Volgens mij is het een debuut voor de schrijfster en als dat zo is had het niet beter kunnen zijn. Ja, het heeft veel weg van De hongerspelen, maar het was wel een heel goed aftreksel naar mijn mening. Begin dit jaar komt deel 2 uit en ik denk dat ik het van te voren ga bestellen zodat ik het dezelfde dag nog in huis heb! 

Stad van beenderen - Cassandra Clare: de film kwam uit dit jaar, ik had het boek al een hele tijd in de kast staan.. Ik heb nu de eerste drie delen gelezen en deel vier ligt op me te wachten. Ik heb gehoord dat die iets minder is, maar hé, dat bepaal ik zelf wel. Nu nog de tijd vrij maken om 'm (en deel vijf) te gaan lezen in 2014.

Verwelken - Lauren DeStefano: misschien wel de beste serie die ik het afgelopen jaar las. Ik heb de boeken achter elkaar gelezen en geen één viel tegen! Ik kan niets meer dan goeds zeggen over deze boeken en ik ben dan ook benieuwd naar haar nieuwste boek (alleen in Engels). Ik zal er hier niet te veel woorden aan vuil maken, want er komt nog een review!

Delirium Amoris - Lauren Oliver: ik las dit jaar ook deel twee, pandemonium, welke ik ook heel goed vond maar ik deel graag het eerste deel van deze serie. Het laatste deel is nu ook uit en ik kreeg hem voor sinterklaas, dus zal hem zeer binnenkort lezen. Ik ben benieuwd hoe het verhaal zal aflopen, want het middelste deel had een aardige cliffhanger..

Cinder - Marissa Meyer: ook dit is een eerste deel in serie waar ik het tweede deel van heb gelezen. Toen ik dit boek las zat ik een beetje in een leesdip, dus Goodreads geeft aan dat ik er laaaaang over deed.. maar dat lag niet aan het boek. Ik vond de moderne hervertelling van Assepoester goed geschreven, net als Scarlet overigens.

Opstand - Veronica Roth: deel twee in de inwijding-trilogie waar het derde deel al van uit is in het Engels. Hier komt 'ie uit in de eerste helft van het nieuwe jaar, waar ik niet op kan wachten. De film van het eerste, geweldige, deel komt in maart in de bioscopen.. je kunt wel raden of ik ga! Inwijding las ik eind 2012, vandaar dat het deel twee is die ik hier noem (eerste boek dat ik in 2013 las).

De vijfde golf - Rick Yancey: kijk op YouTube en je begrijpt waarom dit boek in mijn top 13 staat. Heel goed, ontzettend spannend en heel anders van wat ik ooit heb gelezen!

Het lot Callie en Kayden - Jessica Sorensen: het eerste new adult boek dat ik las en weer één uit een serie. Op dit moment lees ik deel twee, de redding van Callie en Kayden, die ook heel goed lijkt te zijn. Een fijne, volwassen contemporary zonder té volwassen te zijn. Hoofdpersonen met mijn leeftijd, die zich ook zo gedragen. Ik ben super blij dat ik dit boek heb gelezen op mijn Kobo!

Aan niemand vertellen - Simone van der Vlugt: dit boek kreeg ik vorig jaar kerst van mijn beste vriend en las ik al snel in het "nieuwe" jaar. Ondanks dat je al snel weet wie de dader is (het is een thriller) blijft het toch spannend tot het eind. Het nieuwste boek is ook net uit en heb ik ook al gelezen aangezien ik hem van dezelfde vriend voor kerst 2013 kreeg. Ook deze is ont-zet-tend goed! Ik ben dol op rechercheur Lois.

Dit was mijn top 13 van 2013, ik ben benieuwd wat 2014 ons op boekgebied gaat brengen! 

2 opmerkingen:

  1. Leuk hoor zo'n boeken lijst, maar wat ga je lezen in 2014, heb je nu al favoriete voor dat jaar?. Koffieleut

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke lijst :) Benieuwd wat 2014 voor l leuke boeken zal brengen.

    BeantwoordenVerwijderen