28 mei 2014

Hoe je pesten kunt stoppen!


Ik ben zelf jaren lang gepest op de basisschool. Ik ken heel veel mensen die gepest zijn of gepest worden. Scholen en bedrijven doen vaak weinig aan pesters en velen staan er alleen voor. Daarom geef ik vandaag wat tips voor als je gepest wordt of als je ziet dat iemand gepest wordt. 

Zoek hulp: ga naar je ouders of een vertrouwenspersoon op school. Praat over de problemen en probeer iemand te vinden die er alles aan doet om jou te helpen. Mijn moeder is er altijd voor mij geweest en heeft als een tijger voor mij gevochten. Dankzij haar hoefde ik niet te blijven zitten in groep 4 toen ik door een lerares werd gepest. Soms is professionele hulp nog beter. Ik heb de Kanjertraining gevolgd toen ik in groep 5/6 zat. Echt een aanrader, ook voor pesters zelf!

Geef aan dat je het niet fijn vindt: heel soms komt het voor dat pestkoppen denken dat ze alleen maar plagen. Maak daarom altijd duidelijk dat je het echt niet leuk vind wat ze doen. Zorg ervoor dat je dit zelfverzekerd doet, want dan komt je standpunt extra duidelijk over. Jij laat niet met je sollen en dat zullen ze weten ook!

Praat veel: héél veel. Ben je in het verleden gepest? Praat er dan ook vaak over. Je kunt anderen met jouw verhalen helpen, maar het helpt ook jezelf. Op den duur zal je merken dat je het hebt verwerkt. Op mijn middelbare school zaten best veel kinderen die vroeger gepest waren en praten over onze ervaringen was juist heel fijn. Heb je er moeite mee om het met 'vreemde' te delen, klets dan de oren van je moeders hoofd.

Als je ziet dat iemand gepest wordt: ga naar diegene toe en praat. Vertel wat je ziet en vraag of je kunt helpen. Misschien wil degene die gepest wordt alleen maar dat je luistert en misschien wil hij/zij dat je oprot. Respecteer alle keuzes. Als je kunt helpen, doe het!

Wat is jouw ervaring met pesten en heb je misschien nog tips?

1 opmerking: