21 mei 2014

Stoppen of doorgaan


Ik ben een ontzettende volhouder. Als ik ergens mijn tanden in heb gezet, zal ik niet snel meer los laten. Laten we zeggen dat ik een beetje last heb van bewijsdrang. Een artikel in de Flow nummer 3 van dit jaar heeft me aan het denken gezet. Het gaat over de kunst van het stoppen. Iets wat ik misschien niet helemaal beheers?
De Amerikaanse Peg Streep wordt in het tijdschrift geïnterviewd over zijn onderzoek naar stoppen en het boek dat hij erover schreef: Weten wanneer je moet stoppen. Tijdens het lezen van het artikel werd ik geprikkeld en wist ik dat ik er een stukje over móést schrijven. Vandaag geef ik jullie door wat ik heb geleerd van dit artikel.

Waarom opgeven net zo belangrijk is als volhouden
Doorzetters zijn de helden, terwijl we mensen die opgeven vaak zien als de 'losers'. Je te veel vastbijten in iets is niet goed, omdat je dan niet kijkt of je er wel echt gelukkig van wordt of dat het doel wel haalbaar is. Als je ergens mee stopt, bevrijd je jezelf van iets en geef je jezelf de kans om iets anders te doen wat je wel gelukkig maakt.

Essentieel voor stoppen is de gave om jezelf te begrijpen en je talenten te kennen. Behalve die twee dingen is een greintje pessimisme ook niet verkeerd, volgens Streep. Als je ergens mee ophoudt, weet je niet wat je te wachten staat. Héél eng natuurlijk, maar stoppen is geen einde. Het is een stap naar een gelukkiger leven!

Mijn ervaring met stoppen
Ik wilde altijd graag dansdocent worden. Toen ik werd afgewezen ging ik (uit pure noodzaak) de opleiding juridisch medewerker doen. De auditieronde van het volgende jaar, daar ging ik mijn tanden in zetten! In plaats daarvan: stopte ik helemaal met dansen, kwam ik erachter dat dansen me niet alleen heel blij maar soms ook heel ongelukkig had gemaakt en begon ik te genieten van de opleiding die ik wel deed.

Dansen opgeven, en dan vooral de droom om een eigen dansschool te beginnen, was zwaar. Ja, ik heb soms nog steeds verdriet, maar ik weet dat het misschien mijn beste keus ooit is geweest. Ik ben een nieuwe weg ingeslagen en dat is goed. Stoppen hoeft niet slecht te zijn. Moeilijk, ja. Fijn en een opluchting, ook. Ik heb me geen seconde een 'loser' gevonden, want ik weet: dit is het beste en zal mijn geluk alleen maar bevorderen.

Heb jij ooit iets opgegeven en zo ja, voelde het ook als een opluchting? 

1 opmerking:

  1. Wat mooi geschreven en gezegd, neem me petje voor je af. Bep

    BeantwoordenVerwijderen