12 mrt 2015

Hoe bevalt de universiteit | deel II


Een paar maanden geleden schreef ik al een artikel waarin ik de meest gestelde vragen over de universiteit beantwoordde. Vandaag behandel ik nog wat andere vragen die ik daarna heb gekregen en geef ik nog wat extra tips voor het studeren aan een hogeschool of universiteit. 


Ben je niet véél meer tijd kwijt aan je studie dan toen je een hbo-opleiding volgde?
Heel eerlijk gezegd heb ik op het hbo nooit echt veel hoeven doen voor mijn opleiding. Ik zorgde wel altijd dat ik netjes mijn werkcolleges had voorbereid, maar dit kon ik makkelijk doen aan de hand van de hoorcolleges. Meestal las ik de stof alleen een keertje door voor het tentamen. Nu, volg ik het hoorcollege en lees ik alle stof, bereid ik de werkcolleges voor en maak ik van sommige dingen nog samenvattingen of schema.

Voor de tentamens doe ik nu ook meer. Op het hbo las ik alle stof een keertje vlug door, maar nu neem ik per vak ongeveer 2 weken de tijd om te studeren. Ik ben dus inderdaad veel meer tijd kwijt aan mijn studie dan op de hogeschool, maar op zich vind ik dit best logisch gezien het verschil in niveau (die ik overigens echt goed te overbruggen vind)!

Waarom zit je niet bij een studentenvereniging en woon je nog thuis?
Ik ben iemand die liever op zichzelf is. Grote groepen en vaste verplichtingen zijn niet aan mij besteed. Daarom is lid zijn van een vereniging niets voor mij. Daarbij heb ik, zoals je als vaste lezer waarschijnlijk wel weet, wat mankementjes waardoor dit ook niet echt praktisch is. Als ik moe ben of veel pijn heb, heb ik ook niet echt zin om gezellig te doen.

Ik woon nog lekker thuis, omdat het gezellig is. Daarbij houd ik eerlijk gezegd ook niet van te veel rommel en zou spontaan hardcore smetvrees krijgen als ik in een studentenhuis zou wonen. In plaats van druk zijn met school zou ik de hele dag alleen maar schoonmaken en afwassen. Bah, krijg al de rillingen als ik eraan denk!


Denk je dat ik wel bij de mensen op de universiteit pas?
Super vaak krijg ik van mensen te horen: 'wat een corpsballen allemaal he?' of 'zijn ze echt allemaal zo ontzettend humorloos?'. Ja, er zijn héél wat mensen zonder humor (of in elk geval niet dezelfde humor als ik), maar gelukkig is er voor ieder wat wils! Je hebt de typische ballen die je op een universiteit verwacht, maar eigenlijk loopt alles door elkaar. Wees dus vooral niet bang dat je er niet tussen past of dat je alleen overblijft.

Het is ook fijn dat je in Leiden het eerste jaar een vaste groep hebt zodat je alvast wat mensen kent. Je bent dan niet gelijk verloren in die grote groep met mensen!

Is studeren duur? En zo ja, wat zijn jouw budget tips? 
Ik heb zojuist uitgezocht hoeveel het collegegeld voor zowel het hbo als een universitaire studie bedragen en daarin zit geen verschil. Voor studiejaar 2015/2016 bedraagt het €1.951,-. Het verschil zit hem denk ik het meest in de boeken, want daar heb je er meer van nodig om de uni als op het hbo. Daar zit dan ook gelijk mijn tip: koop je boeken tweedehands. Wel heel belangrijk om te checken welke druk er wordt voorgeschreven, want je wil natuurlijk niet per ongeluk de verkeerde stof bestuderen!

Andere tips zijn bijvoorbeeld: blijf thuiswonen als dit kan en verkoop je oude studieboeken of maak samenvattingen en verkoop deze aan JoHo. Elke verdiende cent is mooi meegenomen toch?


Mijn gouden studie tips
1. houd alle behandelde stof bij - en doe dit ook echt iedere week! Dit zorgt er niet alleen voor dat je goed voorbereid op je werkcolleges verschijnt, maar ook dat je minder hoeft te doen als het tentamen daadwerkelijk voor de deur staat. Ik weet hoe moeilijk het is, maar het is voor je eigen best wil!

2. maak een studieschema - niet alleen voor het voorbereiden van je tentamens, maar ook voor het wekelijkse studeren (zie tip 1). Het hoeft niet allemaal strak en op tijd, alleen is het gewoon handig om een beetje een richtlijn voor jezelf te creëren zodat je nog genoeg vrije tijd houdt.

3. blijf leuke dingen doen - ook als je het héél druk hebt met school. Als je je af en toe ontspant en er voor zorgt dat je een dagdeel niet studeert, dan houd je het 'leuk' voor jezelf. En vergeet je zelf niet af en toe te belonen voor je goede prestaties!

Heb jij nog goede tips, deel ze dan in een reactie hieronder! Heb je nog een vraag die je héél graag beantwoord wil krijgen, stel hem en ik reageer met alle liefde in de wereld. Have a fun day!

2 opmerkingen:

  1. Handige tips! Ik vind die tafel bij je bed echt gaaf! En je gaat er steeds slimmer uitzien. B-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen wat je van je studie vindt en hoe je een leerschema hebt gemaakt, maar bovenal dat je nog lekker thuis blijft wonen. Bep

    BeantwoordenVerwijderen