21 apr 2015

Hoe het nu met me gaat..


Begin vorige maand gaf ik voor het laatst een persoonlijk update. Ik vertelde dat het de laatste tijd best heel slecht ging, dat ik bloed had laten prikken om me te laten testen op de ziekte van Lyme en dat ik misschien nieuwe medicijnen zou gaan proberen. Hoog tijd dus voor een update!


De uitslag van de bloedtest
Nederlandse bloedtesten op de ziekte van Lyme staan erom bekend niet betrouwbaar te zijn. De dag dat de uitslag binnen had moeten zijn, was nog maar de helft binnen bij mijn huisarts. Nog even spannend dus.. Ongeveer anderhalve week nadat ik me had laten testen was de uitslag er: niet geïnfecteerd.

Blij? Eigenlijk wel, want de behandelingen kunnen heel zwaar zijn. Aan de andere kant was er dan wel kans op genezing geweest. En die is er nu (nog) steeds niet.. Misschien dat ik me nog door middel van een buitenlandse test laat checken. Ik heb gehoord dat die uit Duitsland en België stukken meer betrouwbaar zijn.

Nieuwe medicijnen
Omdat ik dus niet geïnfecteerd lijk te zijn, ging ik nieuwe medicijnen proberen. Een antidepressiva in een lage dosis helpt veel mensen met fibromyalgie om de pijn in hun lichaam dragelijker te maken. Precies waar ik oren naar had. Ik begon met slikken voordat ik ging slapen (dit moet, het medicijn werkt 24 uur) maar merkte zodra ik wakker werd dat dit he-le-maal niks ging worden..

Ik moest die dag leren, want ik zat midden in mijn tentamens, maar de medicijnen sloegen verkeerd aan en maakte me heel moe. De hele dag op de bank slapen is nou niet echt wat ik de rest van mijn leven wil doen. Het was leuk geprobeerd, maar ik heb er gedwongen weer mee moeten stoppen. Ondanks dat ik ziek ben heb ik namelijk nog wel gewoon een studie en een baan.. Geen tijd dus voor niet werkende medicijnen!

Hoe het nu met me gaat
Sinds ongeveer 3 weken gaat het weer een stuk beter met me. Vooral de laatste week was fantastisch, want door de goede temperaturen heb ik véél minder pijn! Iedereen kent wel een down periode, maar normaal was ik na één of twee dagen wel weer positief. Helaas was het dit keer niet zo'n feest.. Gelukkig kan ik zeggen dat ik de afgelopen week weer flink ben opgeklaard. Het zonnetje doet niet alleen mijn lichaam, maar ook mijn geest goed. Nu maar hopen dat de zomer héél lang mag duren, haha!

Wie kent iemand of heeft zichzelf op Lyme laten testen in het buitenland? Wat is de ervaring daarmee?

2 opmerkingen:

  1. We gaan gewoon verder zoeken Nasr iets dat wel helpt en gelukkig komt het mooie weer aan. Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kimmie, fijn dat het al wat beter met je gaat! Ik hoop dat je snel een medicijn vindt die aanslaat, zodat je alles weer kan doen wat je leuk vindt.

    BeantwoordenVerwijderen