22 aug 2013

Review | Spring maar achterop - Sarah Dessen

Auden, een stil en vroegwijs meisje, woont na de scheiding van haar ouders bij haar moeder. Om haar pijnlijke jeugd te vergeten en om te kunnen voldoen aan haar moeders hoge verwachtingen heeft ze zich volledig op haar school gestort. Tot overmaat van ramp lijdt ze ook nog eens aan slapeloosheid. Dan krijgt ze de kans om een zorgeloze zomer aan zee door te brengen bij haar vader en zijn nieuwe gezin. Een zomer die vol verrassende wendingen blijkt te zitten en die Auden eindelijk een stukje van haar jeugd teruggeeft.

Mijn mening over dit boek:
Auden is een stil meisje, studeert heel hard en slaapt 's nachts nooit. Sinds haar ouders uit elkaar zijn, heeft Auden zich volledig op haar school gestort en lijdt ze aan slapeloosheid. Als ze van haar oudere broer (die in Europa vertoeft en geen zak uitvoert) een fotolijstje opgestuurd krijgt met daarop de tekst: beste tijd van mijn leven, besluit ze de zomer naar haar vader en zijn pas-bevallen vriendin te gaan.

Ze helpt haar jonge stiefmoeder met de zorg voor de baby, neemt een administratief baantje aan in haar kledingwinkel en komt tijdens haar nachtelijke escapades de wel héél leuke Eli tegen. Niemand heeft hem het laatste jaar echt horen spreken, maar toch begint hij met Auden een (spraakzame) vriendschap. Het leven ziet er in één klap zonniger uit en ze begint eindelijk plezier te maken en vrienden te krijgen..

Ik las dit boek een aantal weken terug tijdens de leesmarathon. Ik begon met goede moed, maar al redelijk snel kwam ik erachter dat dit verhaal ietwat langzaam leest. Het was niet dat het verhaal slecht was, al denk ik wel dat het wat bondiger had gekund. Dik over de helft (het boek kent meer dan 350 pagina's..) kreeg ik plezier in het lezen van het verhaal en was het zo uit. De liefde is fijn en de belangrijke personages zijn erg geloofwaardig!

Dit boek krijgt van mij: 3/5 sterren

Genre: YA contemporain
ISBN: 9048810140