8 nov 2014

Hoe bevalt de universiteit?


Vaak krijg ik vragen over de universiteit. Ik heb de eerste periode achter de rug en ook de eerste tentamens zitten erop, dus leek het me een leuk idee er hier een stukje aan te wijden. Vandaag beantwoord ik de meest gestelde vragen. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust hieronder! 
Waarom wilde je een universitaire studie volgen? En waarom in Leiden?
Al snel na het begin van mijn juridische opleiding aan het MBO wist ik dat ik advocaat wilde worden. Toen ik vorig jaar HBO rechten ging studeren (in Leiden) heb ik alles op alles gezet om in één jaar mijn propedeuse te halen, zodat ik mee kon doen aan de loting voor de studie rechtsgeleerdheid. Om advocaat te worden moet je namelijk een universitaire rechtenstudie succesvol hebben afgerond voordat je advocaat-stagiaire kunt worden en de Beroepsopleiding Advocaten kunt volgen.

Ik wilde heel graag in Leiden studeren, omdat de rechtenstudie van hoog niveau is. Behalve dat, telde ook mee dat het dicht bij huis is. Ik hoef dus niet op kamers (iel, mij niet gezien in een vies studentenhuis, haha) en dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Altijd mooi mee genomen!

Hoe bevalt je studie?
Zoals ik hierboven al zei heb ik het eerste blok overleeft en zoals het er naar uit ziet heb ik alle tentamens gehaald. Het belangrijkste verschil tussen het HBO en de universiteit is dat er meer studiestof is en dat het meer theoretisch is. Op de Hogeschool Leiden had ik na elk blok een project en in de derde moet je een jaar stage lopen. Ik zelf ben dol op theorie (was niet zo'n fan van projecten) en heb op het MBO heb ik al stage gelopen van in totaal bijna anderhalf jaar. Het is alles wat ik ervan verwachtte en ik ben dan ook hartstikke blij met mijn keuze om over te stappen.
Hoe anders is het studeren aan de universiteit dan op het HBO?
Morgen ga ik een video opnemen waarin ik mijn top studietips deel met jullie, dus dat is iets om naar uit te kijken! Wat ik nu al wel kan verklappen is dat ik het niet zo veel vind verschillen. Natuurlijk, het is meer stof, maar ik doe niet zoveel anders dan op de hogeschool. Ik maak aantekeningen tijdens hoorcollege, markeer belangrijke stukken in de studieboeken.. maar ik besteed wel meer tijd aan mijn studie.

Ik lees alle stof per vak per week (wat ik vroeger nooit heb gedaan) en ik begin eerder met studeren voor een tentamen. Wat ook echt een goede tip is: soms heeft een reader zelfstudie vragen en als je die maakt, kun je de antwoorden gebruiken als een soort samenvatting voor de stof per week. Handig!

Kun je een universitaire studie wel aan, aangezien je van het VMBO-T komt?
Het is best wel lastig om nu al te zeggen natuurlijk, maar zoals ik al zei heb ik al mijn tentamens gehaald in één keer. Dat is toch wel een goed teken? De basisschool zei dat ik te dom was om aan de ramen te likken terwijl ik op de middelbare school en het MBO juist ontzettend werd gemotiveerd om er het beste uit te halen. Op de hogeschool geloofde mijn slb-er in mijn capaciteiten, maar werd ik door andere docenten gewezen op de zwaarte van een universitaire studie. Alleen maar héél goed bedoeld overigens. Ik geloof in mezelf en ga er alles aan doen om mijn studie tot een succes te maken!

Aan mijn inzet zal het in ieder geval niet liggen, haha. Studeren, studeren, studeren... Het is me het zeker allemaal waard. If you can dream it you can do it, girls! ;-)

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk om dit te lezen en het gaat je vast lukken. Kijk ook uit naar het filmpje van morgen. Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geloof erin als je je voor iets inzet je alles kan bereiken wat je wilt! Btw ik ben ook niet zo een fan van de projecten op het hbo haha. Vooral het "samenwerken" gedeelte. Wel goed dat je naar uni bent gegaan en alles gehaald hebt! I'm so proud ! :D

    BeantwoordenVerwijderen